• ویترین محصولات تمی
  • محصولات بومی وردپرس
  • قالب های وردپرس
  • افزونه های وردپرس
  • قالب های استاتیک

آموزش تصویری جامع نصب وردپرس

نصب WordPress یک فرآیند ساده است که تنها حدود پنج دقیقه طول می کشد. اما اگر تا به حال از آن استفاده نکرده باشید، ممکن است نصب آن برایتان سخت یا دلهره آور به نظر برسد. به همین دلیل ما به کمک متخصصان تمی آموزش نصب وردپرس را ایجاد کرده ایم تا در این فرآیند مرحله به مرحله همراه شما باشیم و بتوانید به سرعت وب سایت خود را راه اندازی کنید.

  • چهارشنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۱
  • 0 دیدگاه
  • 17429 بازدید
  • دسته بندی: آموزشی
  • 7 دقیقه مطالعه

وردپرس به عنوان یکی از محبوب‌ترین گزینه‌های نرم‌افزاری سیستم مدیریت محتوا (CMS) شناخته شده است. یکی از دلایل اصلی این امر این است که استفاده از وردپرس آسان است و تقریباً نیازهای هر نوع وب سایت و کسب و کاری را برآورده می کند. نصب WordPress یک فرآیند ساده است که تنها حدود پنج دقیقه طول می کشد. اما اگر تا به حال از آن استفاده نکرده باشید، ممکن است نصب آن برایتان سخت یا دلهره آور به نظر برسد. به همین دلیل ما به کمک متخصصان تمی آموزش نصب وردپرس را ایجاد کرده ایم تا در این فرآیند مرحله به مرحله همراه شما باشیم و بتوانید به سرعت وب سایت خود را راه اندازی کنید.

وردپرس چیست؟

وردپرس یک سیستم مدیریت (محتوا CMS)  است که به زبان PHP نوشته شده و از پایگاه داده MySQL استفاده می کند. متن باز (open source)، تحت وب و رایگان است و در سال ۲۰۰۳ توسط مت مولنوگ برای اولین بارعرضه شده است. این سیستم با انعطاف پذیری زیادی که دارد این امکان را به شما می دهد که هر گونه سایت اعم از فروشگاهی، شرکتی و … را در کمترین زمان در هر سطحی که هستید بدون نیاز به دانش برنامه نویسی راه اندازی کنید. امروزه وردپرس ساده ترین و محبوب ترین راه برای ایجاد وب سایت یا وبلاگ است که توسط افراد مورد استفاده قرارمی گیرد  بهتر است اینگونه بیان کنیم که در واقع  شما از هر ۴ سایتی که می بینید ۳ مورد با این سیستم طراحی شده اند.
وردپرس قابل توسعه است، حتی اگر توسعه‌دهنده نیستید، می‌توانید وب‌سایت خود را به با استفاده از قالب ها و افزونه‌های موجود به راحتی شخصی سازی کنید. استفاده از محصولات فروشگاه تمی بهترین انتخاب برای شما است زیرا این فروشگاه سابقه چندین ساله در زمینه ارائه قالب ها و افزونه ها دارد و سال هاست فعالیت خود را زیر نظر یکی از بهترین شرکت های طراحی سایت ایران، آی وحید شروع کرده است.
سئوی خوب، واکنش گرا بودن (responsive)، به روز رسانی های مکرر برای رفع باگ ها و ارتقا امنیت، پشتیبانی و سازگاری با زبان فارسی، قابلیت بک اپ گیری، امکان نصب قالب دلخواه و … از مهم ترین مزیت های WordPress به حساب می آید. با توجه به آمار استفاده از سیستم های مدیریت محتوا در حال حاضر گزارش شده است که بیش از ۶۰ میلیون وب سایت یا ۳۶ درصد از کل وب سایت های موجود در اینترنت تا به امروز با آن راه اندازی شده اند که از معروف ترین آن ها می توان به فیسبوک و مایکروسافت اشاره کرد.

آمار استفاده از سیستم های مدیریت محتوا

تفاوت WordPress.com و WordPress.org در چیست؟

اگر به تازگی شروع به کار با وردپرس کرده اید، چند نکته مهم وجود دارد که باید بدانید. یکی از این نکات دانستن تفاوت بین WordPress.com و WordPress.org است. اگر «وردپرس» را در گوگل جستجو کنید، این دو وب‌سایت در رتبه‌های ۱ و ۲ قرار خواهند گرفت. WordPress.org همان پلتفرم محبوبی است که شما در مورد مزیت های آن زیاد شنیده اید و برای استفاده از آن نیازمند تهیه فضای میزبانی و سپس نصب رایگان وردپرس بر روی هاست خود هستید. اما WordPress.com پلن های مختلفی را ارائه می کند که بیشتر مناسب سایت های وبلاگی است و در ابتدا فضای رایگان ۳ گیگابایتی را در اختیار کاربران خود قرار می دهد و در صورتی که شما نیاز به فضای بیشتری داشه باشید باید سایر پلن های موجود در آن را خریداری نمایید.

آموزش روش های نصب وردپرس

خوب به مهم ترین قسمت آموزش نصب وردپرس رسیدیم، شما برای راه اندازی سایت وردپرسی خود در گام اول نیازمند ۳ چیز هستید:

  • انتخاب میزبان وب با کیفیت
  • انتخاب یک نام دامنه
  • نصب وردپرس

بسته به انتخاب نوع فضای میزبانی راهکارهای متفاوتی برای نصب WordPress وجود دارد که عبارتند از:

  • راه اندازی بر روی هاست
  • راه اندازی بر روی لوکال هاست

قبل از هرچیزی ابتدا وردپرس را از سایت WordPress.org از طریق Get WordPress دانلود کنید و پس از ذخیره آن را از حالت فشرده خارج کنید. هاست ها کنترل پنل های متفاوتی دارند که رایج ترین آن ها cPanel یا Direct admin است که ما در این مقاله به طور کامل آموزش نصب وردپرس را بر روی آن ها مورد بررسی قرار دادیم.

آموزش نصب وردپرس بر روی هاست سی پنل

cPanel یک پلتفرم کاربرپسند است که برای راحت‌تر کردن مدیریت حساب‌های میزبانی برای کاربران طراحی شده است. که البته بسیاری از شرکت هایی که در ایران فضای میزبانی در اختیار کاربران قرار می دهند به دلیل تحریم بودن امکان ارائه آن را ندارند. اما نگران نباشید، درست است که سی پنل ممکن است محبوب ترین پلتفرم مدیریت و کنترل وب سایت باشد، اما مطمئناً تنها پلتفرم موجود نیست. طبق تعریف، سی پنل یک رابط گرافیکی مبتنی بر لینوکس است. که برای کنترل، مدیریت، سازماندهی و بهبود وب سایت وردپرس از آن استفاده می شود.

چگونه وارد سی پنل شویم؟

پس از این که هاست و دامنه خود را خریداری کردید، راه های مختلفی برای دسترسی به سی پنل وب سایت شما وجود دارد، در این قسمت در مورد روش هایی که شما از طریق آنها می توانید به راحتی و سریع به سی پنل خود دسترسی پیدا کنید، بررسی می کنیم.

ورود از طریق نوار آدرس

می توانید با استفاده از قسمت جست و جو مرورگر خود وارد سی پنل شوید. فقط آدرس وب سایت خود را تایپ کنید و در انتهای آدرس وب سایت خود، «:۲۰۸۲» یا «:۲۰۸۳» را برای cPanel SSL تایپ کنید. مانند:

https://yourwebsite.com:2083

علاوه بر این، راه دیگری برای ورود به cPanel خود این است که به جای ارقام عددی، /cPanel را بعد از آدرس خود تایپ کنید. مانند:

https://yourwebsite.com/cpanel

ورود به سی پنل

در نهایت، زمانی که در صفحه ورود به cPanel هستید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که نام کاربری و رمز عبور را وارد کرده و روی دکمه زیر فیلدهای ورودی کلیک کنید تا وارد کنترل پنل وب سایت خود شوید. نام و نام کاربری هنگام خرید هاست به شما داده شده است. بعد از این مرحله باید فایل وردپرسی که قبلا دانلود کرده بودید بارگذاری کنید. برای این کار به قسمت File Manager رفته و سپس وارد public_html شوید. برای بارگذاری دو راه دارید اول اینکه یک پوشه به نام WordPress ایجاد کنید و سپس فایل استخراج شده را در آن آپلود کنید یا اینکه فایل Zip دانلود شده را در این قسمت Extract نماید و پس از ان فایل زیپ را پاک کنید.
حال یک پنجره جدید باز کنید و آدرس سایت خود را جست و جو کنید، صفحه ای به شکل به زیر برای شما باز می شود که می توانید زبان مورد نظر خود را انتخاب کنید پس از آن بر روی ادامه کلیک کنید.

نصب وردپرس بر روی هاست سی پنل

در این مرحله شما نیازمند داشتن یک دیتابیس هستید. برای ساخت آن مجدد وارد Cpanel شوید و از قسمت ساخت Database ها گزینه MySQL Database Wizard را انتخاب کنید. در صفحه انتخاب شده یک اسم برای Database خود می توانید انتخاب کنید.
پس از آن گزینه Next Step را فشرده و وارد مرحله بعد شوید.

در مرحله دوم نیاز دارید یک یوزرنیم و پسورد انتخاب کنید و با کلیک بر گزینه Creat User وارد مرحله سوم شده و تیک ALL PRIVILGER را فعال کرده و مجددا Next Step را بفشارید. این صفحه نشان می دهد که دیتابیس شما با موفقیت ساخته شده است. مجدد به صفحه وردپرس برگشته و اطلاعات Database ای که ساختیم را وارد کنید و گزینه Sand را بفشارید. با این کار نصب وردپرس بر رویی پنل شما با موفقیت انجام می شود.

ALL PRIVILGER

آموزش نصب وردپرس در هاست دایرکت ادمین

برای وارد شدن به دایرکت ادمین ابتدا در مرورگر خود آدرس دامنه‌ای که انتخاب کردید را وارد کنید و در آخر پورت ۲۲۲۲ را وارد کنید. مانند:

www.domain.com:2222

ورود به دایرکت ادمین

و با وارد کردن نام کاربری و رمز وارد پنل خود شوید. پس از ورود به Panel خود از قسمت File وارد Public_html شده و اگر فایلی در این قسمت وجود دارد پاک کنید. حال باید وردپرسی که از قبل دانلود کردید را در این قسمت آپلود کنید. پس از اتمام این مرحله نیاز دارید که یک دیتابیس داشته باشید. برای ساخت Database ابتدا از قسمت مدیریت پنل وارد MySQL Management شده و بر روی Create New Database کلیک کنید. حال اطلاعات خواسته شده در فرم نمایش داده شده را پر کنید و پس از تکمیل با کلیک بر Create دیتابیس شما ساخته می شود. حال آدرس سایت خود را وارد کنید با باز کردن سایت نصب کننده وردپرس اجرا می شود. در این قسمت اطلاعات پایگاه داده ای که در مرحله قبل ایجاد کردید را وارد کنید بر روی Sand کلیلک کنید. تبریک می گوییم در صورتی که اطلاعات خواسته شده را صحیح وارد کرده باشید سایت شما راه اندازی شده است!!
در صورتی که نمی دانید کنترل پنل هاستتان سی پنل است یا دایرکت ادمین، نگران نباشید برای اطلاع می توانی با شرکتی که از آن هاست خریداری نموده اید تماس بگیرید و یا اطلاعاتی که قبلا برای شما ارسال کردند را مجددا بررسی کنید.

راه اندازی بر روی لوکال هاست

در صورتی که به هر دلیلی نخواهید از هاست استفاده کنید می توانید نصب وردپرس را بر روی سیستم خود انجام دهید. با این روش دقیقا سایتی مشابه با یک سایت آنلاین بر روی کامپیوتر خود راه اندازی می کنید. علاوه بر این می توانید پس از راه اندازی سایت و نهایی سازی آن با بک آپ گیری و انتقال آن به هاست به صورت آنلاین به آن دسترسی داشته باشید.
برای Install WordPress بر روی لوکال هاست باید از یک برنامه استفاده کنید تا فضای میزبانی را بر روی سیستم شما ایجاد کند. برای این کار از برنامه های Xampp ,Wamp , lamp استفاده کنید که ما در این قسمت روش راه اندازی با استفاده از Xampp را مورد بررسی قرار می دهیم. برای شروع ابتدا باید زمپ را که یک نرم افزار رایگان است دانلود کنید. برای دانلود آن از سایت apachefriends.org استفاده کنید. حال نوبت آموزش نصب وردپرس است که دقیقه باید در قسمتی که زمپ را راه اندازی کردید در قسمت Htdocs آن را کپی کنید. پس به طور کلی برای نصب و راه اندازی باید ۴ گام زیر را طی کنید.

مرحله ۱: دانلود XAMPP. با دانلود آخرین نسخه زمپ از وب سایت Apache Friends شروع کنید.

مرحله ۲: XAMPP را نصب کنید. پس از دانلود، فایل نصب کننده XAMPP را اجرا کنید.

مرحله ۳: کنترل پنل XAMPP را باز کنید. …

مرحله ۴: ماژول های Apache و MySQL را راه اندازی کنید.

 XAMPP

جمع بندی

استفاده از WordPress برای راه اندازی سایت امروزه بسیار رایج است و شما بدون استفاده از دانش برنامه نویسی می توانید سایت دلخواهتان را با استفاده از وردپرس و نصب قالب و افزونه دلخواهتان ایجاد کنید. در این مطلب آموزش نصب وردپرس و روش های پرکاربرد و مرسوم را بررسی کردیم. فروشگاه تمی با سابقه چندین ساله در زمینه ارائه انواع قالب ها افزونه ها و … می تواند به شما کمک کند تا سایت خود را با ظاهری مدرن و زیبا راه اندازی کنید.

برای امتیاز بر روی ستاره ها کلیک کنید!
امتیاز محصول : 0

ارسال دیدگاه

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد شوید!

توسط
توسط
توسط
توسط
توسط
توسط