• ویترین محصولات تمی
  • محصولات بومی وردپرس
  • قالب های وردپرس
  • افزونه های وردپرس
  • قالب های استاتیک

وردپرس یا جوملا ، مسئله این است !

  تفاوت وردپرس و جوملا چند سال پیش وقتی تازه وارد حوزه ای تی شده بودم و میخواستم و اولین سایت خودم رو طراحی کنم. این سوال رو داشتم که واقعا جوملا بهتره یا وردپرس ؟ بین این همه CMS چرا جوملا و wordpress انقدر محبوبیت داره؟ اصلا مفهوم CMS چیه؟ در این مقاله می […]

  • دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۹
  • 0 دیدگاه
  • 147053 بازدید
  • دسته بندی: آموزشی
  • 6 دقیقه مطالعه

تفاوت وردپرس و جوملا

 

تفاوت وردپرس و جوملا

چند سال پیش وقتی تازه وارد حوزه ای تی شده بودم و میخواستم و اولین سایت خودم رو طراحی کنم. این سوال رو داشتم که واقعا جوملا بهتره یا وردپرس ؟ بین این همه CMS چرا جوملا و wordpress انقدر محبوبیت داره؟ اصلا مفهوم CMS چیه؟

در این مقاله می خوام با هم به طور تخصصی این دو تا CMS محبوب رو مقایسه کنیم.

از طریق کامنت ها با ما در ارتباط باشین و بگین نظرتون چیه؟ وردپرس بهتره یا جوملا؟ ( البته من خودم عاشق وردپرسم و با هیچی عوضش نمیکنم 😁 )
قبل از اینکه بریم سراغ بحث اصلی اجازه بدین مفهوم cms رو بررسی کنیم.

CMS چیست ؟

Content managment system به معنای سیستم مدیریت محتوا است. یک سیستم نرم افزاری شامل ابزارهایی برای مدیریت وب سایت شما. از جمله cms ها میشه به وردپرس ، جوملا ، نیوک ، تایپو۳ ، پرستا شاپ ، اپن کارت و … اشاره کرد.

از بین این سیستم های مدیریت محتوا ۶۳ درصد از مردم جهان از وردپرس استفاده می کنن. بعد از اون جوملا با ۱۴ درصد رتبه ی بعدی رو داره. رتبه بعدی رو دروپال با ۸ درصد به خودش اختصاص داده.
با توجه به آماری که ارائه کردم ، متوجه میشین وردپرس و جوملا محبوب ترین سیستم های مدیریت جهان هستند
در این مقاله از شش وجه که به نظرم مهم تر بود ، این دوتا سیستم مدیریت محتوا رو مقایسه کردم.

ویژگی های مشترک wordpress و جوملا :

  • هر دو این سیستم های مدیریت محتوا رایگان هستند.
  • با زبان php نوشته شده اند.
  • از my sql برای مدیریت دیتابیس استفاده می کنید.
مقایسه تفاوت ها :

وردپرس بهتر است یا جوملا

  • محبوبیت و گسترش :

wordpress در سال ۲۰۰۳ منتشر شد ، و جوملا در سال ۲۰۰۵٫با وجود اینکه وردپرس فقط دو سال زودتر از جوملا به بازار عرضه شده اما تعداد کاربران وردپرس خیلی بیشتر از جوملاست.از نظر آماری اگر بخوایم مقایسه کنیم وردپرس ۱۴۰ میلیون بار و جوملا ۶۸ میلیون بار دانلود شده.

خوب سیستم مدیریت محتوایی که از محبوبیت بیشتری بین کاربرانش داره،قطعا بازار کار بیشتر و بهتر و منابع آموزشی بیشتری داره، و راحت تر میتونین بهش دسترسی پیدا کنین.

تعداد بیشتر مخاطبان وردپرس باعث شده،به روز رسانی ها،رفع باگ و آپدیت ها نسبت به جوملا بیشتر و به روزتر انجام بگیره.

همه ی اینها نقطه قوت و برتری وردپرس نست به جوملا به حساب میاد.

  • انعطاف پذیری :

یکی از مهم ترین فاکتور ها انعطاف پذیریه.وقتی شما از جوملا استفاده می کنین دستتون بازه.از هر تمی می تونین استفاده کنین.به طور مثال برای صفحه اصلی یه تم در نظر بگیرین.برای وبلاگ یه تم دیگه.می تونین تم های مختلفی برای صفحات در نظر بگیرین .

وردپرس این امکان رو نداره و شما فقط یه تم برای کل سایت می تونین در نظر بگیرین پس جوملا از این نظر قوی تره .

جوملا به شما این امکان رو میده که فرم های پیچیده تری رو طراحی کنین ؛ برای طراحی فرم های پیچیده در wordpress می تونین از افزونه ها استفاده کنین . ولی اگر یه کمی برنامه نویسی بلد باشین ، راحت می تونین توی کد و قالب تغییرات دلخواهتون رو ایجاد کنین .

البته پنل کاربری جوملا زیبایی و راحتی کمتری نسبت به پنل وردپرس داره و در قدم اول باعث سردرگمی و ترس برخی از کاربران میشه .

انتخاب اینکه wordpress بهتره یا جوملا از این نظر ، بسته به توانمندی های خودتونه ؛ اینکه با این ویژگی ها ترجیح میدین با کدوم سیستم مدریت محتوا کار کنین .

  • ابزارهای در دسترس :

پلاگین ، قالب و …. ابزارهای در دسترس شما هستن . استفاده از یه ابزار بهتون کمک زیادی می کنه تا بتونین یه سایت یونیک و خاص طراحی کنین ، یه سایت متفاوت . این ابزارها همینطور برای افزایش سرعت ، امنیت و سئو سایت به کاربر میرن.ابزار بیشتر امکانات بیشتری هم بهتون میده.

وردپرس به طرز عجیبی و شگفت آوری پلاگین داره . حدود ۵۵۰۰۰ هزارتا . جست و جوی افزونه در وردپرس خیلی راحته و اگه یکمی اطلاعات فنی داشته باشین ، حتی می تونین افزونه رو به راحتی دستکاری کنین مطابق نیاز و خواسته هاتون .

توی جوملا هم میشه پلاگین ها رو ویرایش کرد ، اما کار یکم سخت تره ؛ باید سطح دسترسی کاربر برای شما فعال باشه تا بتونین تغییرات رو اعمال کنین جوملا توی این مورد خیلی انعطاف پذیری نداره .

  • امنیت :

برای تعیین امنیت یک سایت معیارهای زیادی رو میشه در نظر گرفت اما به طور کلی wordpress ویژگی های امنیتی اولیه رو نداره . مثل ارسال داده ها در قالب پروتکل ssl،یا احراز هویت دو عاملی . خیلی از ویژگی های امنیتی در وردپرس با نصب افزونه میتونین ایجاد کنین.

وردپرس چون طرفداران زیادی هم داره ، بیشتر مورد حمله هکر ها قرار میگیره . چون تمام افراد و هکرها از زبان برنامه نویسی شما اطلاع دارند ، به راحتی از باگ های شما استفاده می کنند و به سایت شما حمله می کنند.

همینطور برای هر ویژگی از یک افزونه استفاده میشه ؛ مثلا تنظیمات امنیت ، تنظیمات سئو و … هر کدوم یه پلاگین دارن

باید به این مسئله توجه کنیم که غیر ممکنه همه ی پلاگین ها بدون مشکل و نقص باشن و ممکنه سایت شما رو درچار مشکل کنن.

اما جوملا از نظر امنیت امکانات بیشتری به شما میده . جوملا به صورت پیشفرض بدون تکیه به پلاگین امکانات امنیتی رو داره ، مثلا این امکان رو به شما میده که در قالب پروتکل SSL داده ها رو ارسال کنید.

  • سئو :

از نظر امکانات اولیه ، خود هسته ی اولیه جوملا نسبت به وردپرس امکانات و ویژگی های خیلی کمتری برای بهینه سازی داره.

از نظر افزونه ها اگر بررسی کنیم ، وردپرس برای بهینه سازی افزونه yoast رو ارائه کرده . استفاده از این افزونه خیلی راحته ؛ بعد از اینکه افزونه رو نصب کردین ، با استفاده از سه تا علامت قرمز و زرد وسبز،به شما وضعیت سئو هر صفحه رو نشون میده .

حتی اگه وضعیت سئو صفحتون قرمز باشه ، خیلی ساده راهنماییتون میکنه تا خطاها رو رفع کنین .

توی جوملا پلاگین EFSEO رو می تونیم به عنوان معادل yoast در نظر بگیریم . این افزونه امکانات خوبی داره ؛ مثل تولید اتوماتیک متا دیتا ، مدیریت پیشرفته url ها ؛ اما خیلی امکاناتش کامل نیست و کار کردن باهاش کمی سخته .

برای بهینه سازی داخلی وردپرس افزونه Auto optimize و جوملا افزونه JCH رو ارائه کردن .اگر بخوایم مقایسه کنیم هر دو امکانات نسبتا خوبی برای بهینه سازی سایت شما دارن .

اگر بخوایم یه نتیجه گیری کنم ، سئو وردپرس خیلی راحت تر از جوملاست و با نصب چند افزونه میتونین اینکارو به راحتی انجام بدین ولی جوملا زمان و امکانات بیشتری نیاز داره .

بد نیست این نکته رو هم بدونین که توجه گوگل به سایت های وردپرسی نسبت به جوملا بیشتره . گوگل اعتبار بیشتری برای سایت هایی که توسط سیستم وررپرس طراحی و راه اندازی شدند قائله و اهمیت بیشتری به این سایت ها میده .

از نظر سئو میشه این نتیجه رو گرفت ، وردپرس خیلی بهتر از جوملاست .

  • سرعت :

البته این نکته رو د نظر بگیرین برای مقایسه سرعت تا درصد زیادی به پلاگین ، افزونه ها نصب شده و کش سیستم شما بستگی داره ، ولی در حالت کلی جوملا به پردازش بیشتری برای کد ها نیاز داره .

اگر مقیاس بحث روی سایت های کوچیک باشه ، در مقایسه با سایتی که با جوملا نوشته شده ، همینطور توان کمتری از سرور رو استفاده می کنه . ولی اگه بحث از سایت های بزرگ و پیچیده باشه ، جوملا نسبت به wordpress به قدرت و توان کمتری از سرور نیاز داره .

ولی بازم مثل موارد قبلی وردپرس کلی افزونه امکانات در اختیار شما قرار میده تا سرعت ساییتون رو بالا ببرین .

نتیجه گیری :

برای اینکه تصمیم بگیرین از کدوم CMS استفاده کنین . اول باید لیستی از قابلیت هایی سایتی که می خواین طراحی کنین تهیه کنین . بر اساس اون تصمیم بگیرین از کدوم سیستم مدیریت محتوا استفاده کنین . اما پیشنهاد من اینه که اگر دانش فنی و برنامه نویسی کمی دارین ، از wordpress استفاده کنین .

وردپرس کمکتون میکنه که یه سایت رو خیلی ساه از پایه طراحی کنین و به راحتی محتوا و تم ها رو مدیریت کنین . اما اگر قصد دارین یک سایت متوسط رو به بزرگ طراحی کنین توصیه من جوملا هست .

جوملا بیشتر برای طراحی پرتال های دولتی ، شرکت های بزرگ ، مجلات اینترنتی و … بیشتر به کار میره . اگر به نظرتون نکته ای جا افتاده ، از طریق کامنت ها با ما در ارتباط باشین و بهمون بگین.

——————————————-

ممنون از همراهی شما

کسب و کارتون همیشه پر رونق و پر برکت 😍

برای امتیاز بر روی ستاره ها کلیک کنید!
امتیاز محصول : 0

ارسال دیدگاه

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد شوید!

توسط
توسط
توسط
توسط
توسط
توسط